23 Mayıs 2014 Cuma

yokuş yol'a-2 çıkıyor...


göz ağrımız yokuş yol'a, ikinci sayısı ile "merhaba" demeye hazırlanıyor.

selamını g. papini'nin "kim kurtaracak beni düşleyenimden" sorusu ile veren yokuş yol'a bu sayıda şiirleri, öyküleri ve incelemeleri ile güzel ve yakışıklı bir sayı oldu. 




20 Mayıs 2014 Salı

Şahê Dengbêjan : Dengêj Şakiro

Şakiro , Kürtler arasında en tanınmış ve en çok beğenilen Dengbejlerin başında gelmektedir.Onu bu kadar değerli kılan bir diğer önemli nokta ise Serhad Dengbêjlik geleneğinin son temsilcisi olmasıdır.

Asıl ismi "Şakir Deniz" olan fakat albümlerinde Şakiro ismini kullanan değerli sanatçı, aslen Agirî - Panos / Ağrı Patnos'lu olup küçük yaşta Erzîrom  - Qereyazî / Erzurum - Karayazı ilçesine göç etmiştir

1983'e yani İzmire göç edene kadar burada yaşamıştır. Sanatçı Dengbêj Reşo'nun yanında Dengbêjlik dersi almış ve özelikle ustadı Reşo'nun ölümüyle Şakiro Serhat Dengbêjlik geleneğinin son temsilcisi olarak yöre'de ilgi odağı haline gelmiştir. Kısa sürede ünü Türkiye sınırlarını aşmış İran, Irak, Suriye ve Sovyet Kürtleri arasında tanınan biri haline gelmiştir. Şakiro'nun amatör olarak doldurulan kasetleri bu ülkelerde çok sayıda satılmışlardır. 

Şakiro, Evdalê Zeynikê'den sonra en çok tanınan dengbej'dir. Dengbêj Şakiro'ya oldukça çok lakab verilmiştir. Bunların başında Şahê Dengbêjan (Dengbejler Şahı), Kewê Gozel (Güzel Güvercin), Kewê Nêr (Eril Güvercin) vb. gelmektedir. 1996 yılında İzmirde ölmüştür. 

Ünlü Dengbêjlerden aynı zamanda Koma Şîrvan’ın da kurucusu olan Kazo, ‘Şahê Dengbêjan’ (Dengbêjlerin Şahı) olarak adlandırdığı Şakiro ile yaptığı bir mülakatta:
Yeryüzünde bugüne kadar gelmiş geçmiş dengbêjlerimiz içinde Şakiro ilk sırada yer almazsa, mutlaka ikinci sırada kendisine yer bulur… Bir öğün beraber kaldık ama bu yarım günlük süre zarfında büyük bir ‘awaz’ ile beraber olduğumun farkına vardım. Sıcak kanlı ve hoşsohbet birisi idi. ‘Dîwanbir’ (Geniş oturumları yöneten kişi) olduğundan, bulunduğu bütün topluluk ve divanları idare edip yönetirdi…!” diyerek sevgisini anlatmıştır.




15 Mayıs 2014 Perşembe

Reel Politik



Göçük altında kalan maden işçilerine


alın terinin bir anlamı olmalı
bir anlamı, diz kapaklarından akan kan gibi
yoksa bu devrimi de seneye bırakacağız
takvim yapraklarının duvara bıraktıklarına bakma 
tarih, ortanca çocuklara gebe

seni reel politiğe kurban edebilirim
çünkü merasimsiz bir cenaze alayı sanayi devriminin en büyük armağanıdır

yakışıklı  bir ölüm değil istatistik gerek
kamuoyunun hazzına kurban vermek için bileklerini
bak! yüksek güvenlikli aldanışlar ile yontuyoruz seni
siyah kömürden mavi bir gök
toprağın birden bire ve haber veren sesi gibi ploreterya

ploreterya!
devrimin masum sesi!
ana haber bültenlerinde burjuva telaşı
vicdana atılan çizik!
hangi dil bilgisi adını değiştirme cüreti gösterir senin
hangi slogan mesela 
meydanları darma duman!

gözlerin kara bir ölüm için  gez göz arpacık
işte bunu unutma
çünkü sosyal güvenlik ve örgütlenme özgürlüğü ve sendikal gidiş gelişler
bir ihanetin kaldırma kuvvetine eşittir!

devlet sarısından beyaz yakalı lacilere
oradan gram gram eksilen ekmeğe ve
yer altından başlayarak Ömer telaşına
mülk dedikleri hangi adalette bulup çıkarır seni
adını tahammül mülküne işleyen zaman
çıkarır mı şimdi göğün altından akan teri

bu şiiri de nüfus kayıtlarından düşürürler mi ki